Leve vinylen!

För 30 år sedan blev vi idiotförklarade när vi kritiserade "det perfekta CD-ljudet". CD var inte dåligt då för att det var digitalt.
Det var dåliga apparater. Våra bästa system idag är digitala! Även vår bästa vinylspelare! - och vinyl är större än någonsin..
[Läs mer /introduktion]

Vinyl kontra CD...

Jag minns första gången jag hörde en CD-spelare; det var på en HiFi-mässa. Försäljaren förklarade att ljudet var helt perfekt,
sedan började han spela och allt lät som en synt! Jag och min LTS-kompis bara skrattade för det var ju så komiskt. Några generationer
senare - typ den 3.e så började själva ljudkaraktären från CD-spelarna låta ganska "OK". Fast musiken fungerade ändå inte som
den skulle och man blev inte berörd av musiken som man borde bli. Men alla HiFi-handlare i stan lovordade CD-ljudet. Jag tillhörde en
"galen" minoritet som ansåg att vinyl var mycket bättre. [läs mer]

Anders medverkan i Mitt i musiken 2002

Det handlade om just vinyl kontra CD! 18 år har gått, och vi säljer inte CD-spelare längre.

(Radioprogrammet spelades in på kassett från Sveriges Radios hemsida sedan har det blivit MP3 igen..) [Lyssna]

Vinylen blir till

Ovan ser vi hur lacket som man startar med graveras. Graverhuvudet drivs av kraftiga slutsteg.
Energin som man graverar med är extremt mycket kraftigare jämfört med den väldigt lilla energi
som pickupen drivs med från spåret. Ett överslag ger mig ett förhållande på 1:1000000000.
Därför är t.ex vibrationer från lagret i graververket inte alls så känsligt som vibrationer
i skivspelarens lager - och problemet är alltså att återutvinna informationen vid avspelning.
Här ses ett äldre graververk från Neuman. En liten detalj av många vid gravering är att man måste
veta om signalen blir starkare strax för då måste graververket mata fram graverhuvudet snabbare
för att göra plats för det kraftigare spåret som strax behöver graveras.

Gravering är i hög grad ett hantverk där man måste ha full koll på vad som graveras hela tiden.

När man väl graverat så skapas matriser i olika steg för att till slut få de som används vid pressningen.
DMM- direkt metal mastering är ett sätt att minska antalet steg. Men problem med metallspån och att
man kan behöva ändra vinkeln på graverhuvudet och därför måste införa en nivåstyrd fördröjning
gjorde åtminstone i början att DMM inte lät så bra. Idag kanske man har löst det?

Skivspåret du ser nedan kan i praktiken rymma en hel symfoniorkester. Hur stor är då - rent mekaniskt
- den minsta nyansen som avgör att violinen verkligen låter som en bra violin? Kanske en miljondel
av en millimeter? (nm) Hur som helst handlar det om mikromekanik. Hos en dålig skivspelare är
glappet i t.ex tonarmen mycket större än spåret...

De två spårväggarna innehåller signalen för de två stereokanalerna.

Varför låter (gamla) vinylskivor så bra?

När CD kom och lät som det gjorde trodde jag att det berodde på att det var digitalt, för alla CD
-spelare jag provlyssnade lät dåligt ur ett musikaliskt perspektiv. Men det fanns LP-skivor som lät
bra och var digitalt inspelade, så förklaringen var inte så enkel. De som vet hur det digitala
fungerar hör oftast inte problemen som; de som inte tycker det låter bra hör..

- och vår bästa skivspelare idag har digital utsignal! - och låter det bättre så är det bättre
oavsett om det är digitalt eller analogt! Vinyl kan ändå vara bäst!

Mastring/komprimering mm

När CD-skivan kom hade man lång erfarenhet av hur bäst utnyttja "mediet" vinyl. Distorsion och
misspårning vid kraftiga signaler gör att det är vettigt med en medelnivå som ligger en bra bit
under kortvariga signaler som t.ex trumslag. En "lagom" dynamisk mix/mastring låter helt enkelt bäst.

CD fungerade framförallt i början väldigt annorlunda. Spelarna hade ganska låg distorsion vid
maxnivå medan signalen blev sämre och sämre vid lägre nivåer. Då låter det bättre att ligga närmare
toppnivå hela tiden. Inget jätteproblem om man mixar och göra produktionen på detta sätt från början.
Men om man använder en apparat - en sk kompressor för att trycka ihop musiken nivåmässigt så uppstår
en massa missljud/distorsion samtidigt när alla ljud påverkas. En kompressor är utmärkt på ett
enskilt instrument som t.ex en elgitarr. Men om man lägger in det efteråt så blir det bi-effekter.
CD lider troligen mer av det sk "Loudness War" än vad vinyl gör.

Lyssna på radioinslag om detta under [radioarkivet]

Hur musiken kommer fram ur skivan

Har du tänkt på att det faktiskt är motorn i skivspelaren som driver nålen?

Det börjar med att vi skall ge skivan och spåren rotationsenergi. Energin som i slutändan driver
nålen kommer ju från motorstyrningen och motorn, rotationsenergin "skapas" via skivspelarens
tallrik och lager.

De som var med när Cirkuslagret kom, eller nu hört skillnaden mot det nya Karousel - vet hur mycket
lagret betyder för musiken från en vinylspelare. Minsta lilla vibration, glapp eller instabilitet mellan
skivtallriken och innerchassiet (som tonarmen är monterad på) - kommer att göra att spåret
"flyttar på sig" dvs ändrar form. Denna påverkan/förvrängning av den ingraverade spårformen betyder
förlorad precision och information, och det är omöjligt att reparera denna skada på musiken senare i
kedjan. De två viktigaste delarna i en skivspelare är därför just lagret och motordrivningen.

Tonarmen får inte sitta löst..

När vi väl fått skivan att rotera störningsfritt gäller det att infästningen av tonarmen vibrerar
så lite som möjligt i relation till lagret. Detta är ju "referenspunkten" för tonarmen, och vibrationer
t.ex i längsled kommer ju att flytta på pickupen!

..och minimalt med glapp och vibrationer!

Om det är glapp i tonarmen kommer pickupen att flytta på sig och signalen blir fel. Samma om det
uppstår vibrationer mellan pickupfästet och tonarmsfästet.

Störningar eller sk smutsig energi i olika dimensioner

Det har stor betydelse var det finns vibrationer
- en smart konstruktion flyttar vibrationerna dit de inte
gör någon skada. Men även där det är känsligt har det stor
betydelse i vilken riktning det vibrerar.

1. Störningar i riktning längs med spåret kommer att ge tisdfel
som förstör renheten hos tonerna, ungefär som jitter i digitala
system. Ljudkaraktären blir mer "CD-lik" och musiken blir mer eller
mindre förstörd. Troligen den mest känsliga "stör-dimensionen".

2. Störning i höjdled. Skapar en felaktig skillnad mellan vänster och
höger kanal. Men summan av kanalerna är ändå rätt. Troligen den
minst kritiska "stör-dimensionen".

3. Störning i sidled. Ett rent tillägg till signalen - eller
distorsion / "muller". Påverkar både ljudet och musiken.

Men pickupen då? Är den inte viktig?

Pickupen är viktigare än förstärkare och högtalare. Men minst viktig
på skivspelaren om vi pratar om att få fram det som finns på skivan.

När jag brukar fråga Chalmerister om hur en skivspelare fungerar, så
börjar man ofta att beskriva hur nålen rör sig och hur det induceras
en elektrisk spänning i spolarna när dessa rör sig i magnetfältet.
Det är som att beskriva hur en dator arbetar genom att förklara hur
bildskärmen fungerar.